poniedziałek, 27 listopada 2017

Pentax: stara miłość nie rdzewieje (podobnie jak stare aparaty) (EN)

Dwie niezwykłe lustrzanki z różnych epok: cyfrowy Pentax K-1 z lewej i analogowy Pentax LX z prawej oraz garść manualnych obiektywów
Pentax zawsze pozostawał graczem drugiej ligi jeśli chodzi o popularność wśród zawodowych fotografów, mimo że moim zdaniem często tworzył produkty najwyższej klasy i oferował unikatowe rozwiązania. I niezwykłe jest to, że mimo zmian własnościowych - w końcu teraz Ricoh jest właścicielem marki Pentax - udało się utrzymać oryginalność propozycji sygnowanych nazwą tej marki.
Pentax K-1, SMC Pentax A* 85 mm f/1,4, przysłona f/1,4


Partner testu
Pretekstem do odbycia niniejszej krótkiej podróży sentymentalnej było to, że kolega pożyczył mi kilka starych, a wielce zacnych, "szkieł" sygnowanych przez Asahi Opt. Co. Japan wraz lustrzanką Pentax LX. Firma InterFoto http://www.interfoto.eu użyczyła mi pełnoklatkowego K-1 i wobec tego połączywszy stare z nowym postanowiłem sprawdzić, czy Pentax zachował swoją magię.

Pentax K-1, SMC Pentax A* 85 mm f/1,4, przysłona f/1,4
Tym razem nie zamierzam testować ani aparatu ani obiektywów. K-1 był recenzowany wielokrotnie, a na techniczne testy optyki marki Pentax przyjdzie jeszcze czas. Tutaj krótko opowiem jedynie o tym jak to jest używać manualnej optyki serii A na nowoczesnej lustrzance cyfrowej, pokażę trochę zdjęć ze spaceru jaki ta kombinacja odbyła ze mną po Okuniewie i powiem kilka ciepłych słów o lustrzance Pentax LX w szczególności i o firmie Asahi Opt. Co. w ogólności. 
Pentax K-1, SMC Pentax-A 15 mm f/3,5, przysłona f/8
Spośród wypożyczonych obiektywów skupiłem się na trzech egzotycznych i rzadko spotykanych "stałkach": SMC Pentax-A 15 mm f/3,5, SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4 oraz SMC Pentax-A* 135 mm f/1,8. Tu należy wyjaśnić pokrótce dwie kwestie: gwiazdka w nazwie obiektywu oznacza optykę klasy profesjonalnej. Litera "A" określa obiektywy ze stykami, które komunikują się elektronicznie z korpusem. Pentax był pod tym względem prekursorem a płynące stąd korzyści dla dzisiejszych użytkowników cyfrowych lustrzanek z logo firmy są nie do przecenienia, co zaraz wyjaśnię.
Pentax K-1, SMC Pentax-A 15 mm f/3,5, przysłona f/8
Pentax K-1 ma wbudowaną stabilizację matrycy, a ta jak wiadomo musi być dostosowana do ogniskowej obiektywu. To, wraz z wyżej wspomnianą elektroniczną komunikacją obiektywów serii A działa cuda: po ich założeniu na K-1 i ustawieniu na pierścieniu przysłony pozycji oznaczonej zieloną literą "A" wystarczy włączyć aparat, Ten "zapyta" nas o ogniskową założonego obiektywu, aby przekazać tę informację systemowi stabilizacji, a jednocześnie zapisać ją w metadanych zdjęcia. Z kolei styki informują aparat o jasności obiektywu i pozwalają sterować przysłoną z aparatu tak, jak to jest w przypadku najnowszej optyki. Za wyjątkiem autofokusa dostajemy na K-1 pełną wygodę użytkowania obiektywów Pentax-A wraz z dodatkową premią w postaci stabilizacji obrazu.
Pentax K-1, SMC Pentax-A 15 mm f/3,5, przysłona f/8
Matówka K-1 czyni ręczne ostrzenie bardzo wygodnym - również dzięki elektronicznemu potwierdzeniu prawidłowego ustawienia ostrości, a jeszcze łatwiej jest to robić w trybie podglądu na żywo także dzięki temu, że ekran jest ruchomy w ponadprzeciętnym zakresie dzięki wykorzystaniu systemu opartego o platformę Stewarta (za tę wiedzę dziękuję Bartkowi Kani).
Pentax K-1, SMC Pentax-A 15 mm f/3,5, przysłona f/11
Przy okazji przypomniałem sobie jak rewelacyjnym aparatem był Pentax LX, lepiej rozwiązanym od głównych rywali swoich czasów, czyli Canona New F-1 i Nikona F3. Rzadko można znaleźć minimalistyczny design, na rzecz którego nie poświęcono idealnej funkcjonalności. LX ma wszystko co trzeba: ręczne ustawianie parametrów ekspozycji i automatykę czasów, podnoszenie lustra i wymienne systemy celownicze. A do tego dysponuje własnymi rozwiązaniami, takimi jak pomiar światła w korpusie w czasie rzeczywistym, reagujący na zmiany oświetlenia w trakcie ekspozycji poprzez zamknięcie migawki we właściwej chwili, działający nawet bez pryzmatu czy innego celownika.
Pentax K-1, SMC Pentax-A 15 mm f/3,5, przysłona f/11
Biorąc do ręki pożyczony korpus LX-a mogę powiedzieć, że ten aparat świetnie wygląda po ponad dwudziestu latach od daty produkcji, co świadczy zarówno o jakości wykonania, jak i o miłości jaką był otaczany. Ale tak to jest z produktami firmy Asahi Opt. Co.: jak już człowiek się na nie zdecyduje, nie sposób ich nie kochać.
Pentax K-1, SMC Pentax-A 15 mm f/3,5, przysłona f/11
Z kolei gdy spojrzałem z góry na K-1 z założonym obiektywem SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4, od razu miałem skojarzeniem stylistyczne z klasyczną lustrzanką średnioformatową, czyli modelem Pentax 67.
Z lewej Pentax K-1, z prawej Pentax 67 (źródło prawego zdjęcia: https://www.thephoblographer.com)
No i na koniec klika słów o trójce obiektywów, z którą wybrałem się na krótki spacer po Okuniewie. Nie testowałem ich od strony technicznej (chociaż mam takie plany na przyszłość), ale podejrzewam, że na przykład aberracja chromatyczna jest w nich gorzej skorygowana niż w najnowszej optyce klasy profesjonalnej. Ale są znakomite; na przykład SMC Pentax-A 15 mm f/3,5 ma świetnie skorygowaną dystorsję a SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4 oraz SMC Pentax-A* 135 mm f/1,8 są ostre i mają piękne bokeh. I do tego ten klasyczny "sznyt" tworzonego obrazu.
Dziękuję http://www.interfoto.eu za użyczenie lustrzanki Pentax K-1 oraz Pawłowi Tymińskiemu za wypożyczenie obiektywów.

Summary in English

To put the record straight: I am mostly a Nikon and Sony user. A friend of mine has recently kindly lent me a photographic bag full of wonders - an LX body and several manual focus Pentax lenses - he has not used in years. As I was loaned a Pentax K-1, I decided to mate the full-frame flagship DSLR with some classic lenses and give the combination a try. And I am hooked. This has been one of the most rewarding manual focus experiences I have had in a long time - both focusing with the OVF and with the rear LCD screen in LiveView. I picked three of the lenses and used them both at and around home. The three are extremely rare here in Poland: SMC Pentax-A 15mm f/3.5, SMC Pentax-A* 85mm f/1.4 and SMC Pentax-A* 135mm f/1.8. It always amazes me how forward-looking the engineers of Asahi Opt. Co. were when they gave A-series lenses electric contacts. I just set "A" position on the aperture rings, put the lenses on K-1 and switched it on. The camera "asked" me about the focal length and fed it into sensor stabilization system; moreover, I could control aperture from the camera. In comparison the way Nikkor lenses of the same vintage work on modern DSRLs seems truly lame.
Pentax K-1, SMC Pentax-A 15 mm f/3,5, przysłona f/11
Pentax K-1, SMC Pentax A* 85 mm f/1,4, przysłona f/1,4
Pentax K-1, SMC Pentax A* 85 mm f/1,4, przysłona f/1,4
Pentax K-1, SMC Pentax A* 85 mm f/1,4, przysłona f/1,4
Pentax K-1, SMC Pentax A* 85 mm f/1,4, przysłona f/1,4
Pentax K-1, SMC Pentax A* 135 mm f/1,8, przysłona f/1,8
Pentax K-1, SMC Pentax A* 135 mm f/1,8, przysłona f/1,8
Pentax K-1, SMC Pentax A* 135 mm f/1,8, przysłona f/1,8
Pentax K-1, SMC Pentax A* 135 mm f/1,8, przysłona f/1,8
Pentax K-1, SMC Pentax A* 135 mm f/1,8, przysłona f/1,8
Pentax K-1, SMC Pentax A* 135 mm f/1,8, przysłona f/1,8
Pentax K-1, SMC Pentax A* 135 mm f/1,8, przysłona f/1,8

Pentax K-1, SMC Pentax A* 135 mm f/1,8, przysłona f/1,8
Pentax K-1, SMC Pentax A* 135 mm f/1,8, przysłona f/1,8
Pentax K-1, SMC Pentax A* 135 mm f/1,8, przysłona f/1,8
Pentax K-1, SMC Pentax A* 135 mm f/1,8, przysłona f/1,8

2 komentarze:

  1. Polskie
    Używam tłumacza Google z angielskiego na polski. Mam nadzieję, że to działa dobrze. Chcę powiedzieć, że bardzo podobały mi się twoje zdjęcia. zdjęcie 14 z 27 jest prawdopodobnie moim ulubionym i pokazuje twoje wielkie oko na kompozycję .... dziękuje za dzielenie się na pentaxforums.com, ponieważ to jest miejsce, z którego się połączyłem.

    english
    I am using the google translator from english to polish. I hope this works ok. I want to say i really enjoyed your pictures. picture 14 of 27 is probably my favorite and shows your great eye for composition....thanks for sharing on pentaxforums.com as this is where i linked in from.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thanks a lot for taking the trouble to view my blog entry and for your kind words. And Google translator did a pretty good job. Cheers!

      Usuń

Edward Hartwig: Przypadek według Edwarda H.

  Rekonstrukcja rozmowy jaką w roku 1997 Iza Makiewicz-Brzezińska odbyła z gigantem polskiej fotografii – Edwardem Hartwigiem. Iza M...