poniedziałek, 23 października 2017

Polkinar 120 mm f/1,8 czyli polski Petzval dla ubogich (EN)

Polkinar 120 mm f/1,8 to obiektyw do projektorów kinowych produkowany w Polsce w latach 60. i 70 XX wieku. Jako, że ma konstrukcję obiektywu Petzvala i jest tani, stanowi świetną bazę do eksperymentów na bezlusterkowcach. Oczywiście nie ma przysłony, wobec tego zawsze pracuje przy pełnym otworze, i jest trudny do zaadaptowania, ale nawet osoba tak pozbawiona talentów manualnych, jak ja jest w stanie sprawić, aby można go było założyć na aparat. O ile pamiętam zapłaciłem 200 złotych za dwie sztuki Polkinara sprzedawane w komplecie. Na razie jedną z nich przerobiłem na mocowanie Leica M, aby mieć pewien zakres regulacji ustawiania ostrości poprzez adapter Voigtländer VM-E Close Focus  opisany tutaj:
https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/2017/09/akcesorium-doskonae-voigtlander-vm-e.html.
Oto Polkinar przed i po adaptacji:
Poniżej kilkanaście pierwszych zdjęć wykonanych Polkinarem 120 mm f/1,8 na Sony A7R II. Obiektyw nie był zaprojektowany do fotografowania, zatem nie ma prawie  w ogóle powłok przeciwodblaskowych i przy tylnym świetle traci kontrast. Zdjęcia mają nieco podciągnięty kontrast i ostrość w obróbce. Na niektórych widać typowe dla konstrukcji Petzvala "wirujące bokeh".

Summary in English
Polkinar 120mm f/1.8 is a Polish movie projector lens of Petzval type manufactured in 1960s and 1970s and an affordable alternative for swirly bokeh lovers on a budget. It has no focusing mechanism or aperture and is quite difficult to adapt for photographic purposes. I used a ready-made M39-Leica M adapter and glued it to the back of the lens. This allows for some minimum focusing adjustments on my Sony A7R II via the Voigtländer  VM-E adapter. It has single coating of some kind but flares easily. Contrast and sharpness are not great either, but whatever the lens lacks in technical properties is offset by its distinct signature.























 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Edward Hartwig: Przypadek według Edwarda H.

  Rekonstrukcja rozmowy jaką w roku 1997 Iza Makiewicz-Brzezińska odbyła z gigantem polskiej fotografii – Edwardem Hartwigiem. Iza M...