poniedziałek, 31 lipca 2017

Canon FD 85 mm f/1,2L, Canon EF 85 mm f/1,2L USM: czterdzieści lat minęło, czyli ewolucja superjasnego obiektywu portretowego (EN)


Canon FD 85 mm f/1,2L, Canon EF 85 mm f/1,2L USM, Canon EF 85 mm f/1,2L II USM
Partner testu
Obiektyw firmy Canon o ogniskowej 85 mm i jasności f/1,2 oferuje wyjątkową możliwość wglądu w ewolucję optyki przez dziesięciolecia. Pierwsza wersja manualna weszła na rynek w roku 1976, natomiast model z samoczynnym ustawianiem ostrości jest nadal produkowany i promowany przez producenta jako optyka najwyższej profesjonalnej klasy, co daje nam ponad 40-letnią perspektywę czasową. Zobaczmy co dostawał użytkownik w latach 70. XX wieku, a co otrzymujemy teraz.

poniedziałek, 24 lipca 2017

Od Kumulacji do Los Numeros czyli psie kilka godzin na planie i kilkadziesiąt sekund w filmie

We wrześniu 2010 roku byliśmy z naszą suczką, Pasterką, na spacerze na Polach Mokotowskich w Warszawie. W pewnej chwili od grupy obserwującej psy odłączył się jakiś mężczyzna i podszedł do nas proponując udział Pasterki w kręconym właśnie nowym filmie. Przedstawił się jako Krzysztof Zatorski, psi treser; film reżyserował jego ojciec - Ryszard Zatorski. Treser stwierdził, że Pasterka wygląda na bardzo spokojną i grzeczną suczkę i dlatego nadaje się do filmu. Zapewnieni, że rola epizodyczna w filmie nie narazi Pasterki na żaden uszczerbek  na zdrowiu, zgodziliśmy się.

Słabosilna światłosiła

Zauważyłem szerzącą się  epidemię korzystania z terminu "światłosiła" dla określenia jasności obiektywu. W astronomii ten termin  ma historyczne uzasadnienie, ale używanie go w fotografii wygląda na typowe naprawianie czegoś, co  nie jest zepsute. Pasuje mi do niego słowo "słabosilny",  żartobliwie określające kogoś odznaczającego się niewielką siłą fizyczną.  Zostawmy światłosiłę astronomom, a fotografom pozwólmy używać pojęcia jasności obiektywu. Światłosiła jest słabosilna w fotografii.

poniedziałek, 17 lipca 2017

Canon T90: Aneks. Uchwyt pionowy domowej roboty


Canon T90 ze standardowym obiektywem Canon FD 50 mm f/1,4 nie jest w stanie utrzymać pionu
Canon T90 jest bardzo ergonomicznym aparatem przy kadrowaniu w poziomie, lecz w pionie jest nieco gorzej a firma nie stworzyła do niego uchwytu pionowego. Ponadto podstawa T90 jest tak zaprojektowana, że nawet standardowy obiektyw, z który aparat był często przedstawiany na zdjęciach reklamowych, przesuwa środek ciężkości tak bardzo do przodu, że korpus się przewraca.

Uwaga: Analog! Wprowadzenie


Uwaga: Analog! to cykl wpisów o aparatach nie-cyfrowych. Używam słowa analog na takiej samej zasadzie jak o płytach gramofonowych mówi się obecnie winyle. Kiedyś mówiło się po prostu aparat. bo nie było cyfrówek, oraz płyta, bo nie było CD, DVD czy Blu-ray. Fotografia na filmach przeżywa renesans, więc postanowiłem przyjrzeć się ciekawym aparatom rejestrującym zdjęcia na materiałach srebrowych. Nie będzie przepisywania danych technicznych z katalogów i opowiadania o aparatach, które widziałem tylko na zdjęciach. Każdy opisywany aparat wezmę do ręki i powiem, co myślę. Dodam, że nie jestem nowicjuszem w fotografowaniu analogami. Przez wiele lat to były jedyne aparaty, jakimi dysponowałem.

Canon New F-1 z silnikiem Power Winder Fn oraz obiektywem Canon FD 85 mm f/1,2L

Edward Hartwig: Przypadek według Edwarda H.

  Rekonstrukcja rozmowy jaką w roku 1997 Iza Makiewicz-Brzezińska odbyła z gigantem polskiej fotografii – Edwardem Hartwigiem. Iza M...