sobota, 2 marca 2019

Obiektyw Pentax 150-450mm f/4.5-5.6 ED DC AW

Wprowadzony na rynek w maju 2015 roku HD Pentax-D FA 150-450 mm f/4,5-5,6 to niezwykle ważny obiektyw w gamie optyki do lustrzanek Pentax, ze względu na zakres ogniskowych zapełniający lukę między stałkami o ogniskowych 300 mm i 560 mm oraz krycie pełnej klatki; to ostatnie sprawia, że obiektyw pracuje równie dobrze na K-1, jak na aparatach Pentax z matrycą formatu APS-C.

 
Obiektyw jest świetnie skonstruowany od strony mechanicznej, z trwałym metalowym tubusem i uszczelnieniami w 21 punktach. Dzięki takim cechom nadaje się znakomicie do fotografii przyrodniczej i sportowej. Pierścienie zmiany ogniskowej oraz ustawiania ostrości pracują płynnie, a przy tym z dostatecznym oporem. Na korpusie umieszczono szereg przycisków oraz suwaków pozwalających na sterowanie rozlicznymi funkcjami, takimi jak zapamiętanie i przywołanie odległości fotografowania, ograniczenie zakresu odległości, uruchomienie lub zatrzymanie autofokusa. Dobrym rozwiązaniem jest też to, że stopka mocowania statywowego to ten sam model, co w zoomie Pentax D FA* 70-200 mm.

Głęboka osłona przeciwsłoneczna bardzo dobrze chroni przednią soczewkę przed zaświetleniami, ma zdejmowaną zaślepkę dającą dostęp do filtra polaryzacyjnego; ponadto można ją zamocować odwrotnie do transportu. Do odporności obiektywu na zaświetlenia przyczyniają się też powłoki przeciwodblaskowe HD, chociaż przy tylnym świetle w kadrze pojawia się flara i duszki.
 
Od strony optycznej to bardzo dobry obiektyw jak na tak szeroki zakres ogniskowych, z doskonałą ostrością w centrum obrazu już od pełnego otworu przysłony przy każdej ogniskowej. Brzegi są też bardzo dobre, chociaż ostrość jest tam odrobinę gorsza niż w centrum, ale niewielkie przymknięcie obiektywu wyrównuje jakość. Dzięki soczewkom ze szkła ED aberracja chromatyczna jest pod kontrolą i jej śladowe ilości można wykryć tylko przy najdłuższej ogniskowej. Również winietowanie jest bardzo niewielkie, a tu z kolei najgorszy wynik można znaleźć przy najkrótszej ogniskowej. Boke jest w większości przypadków przyjemne dla oka, do czego przyczyniają się zaokrąglone listki przysłony. Za wyjątkiem teł z dużą ilością drobnych szczegółów, nieostrości są zatem ładne, na pewno powyżej przeciętnej dla obiektywów tego typu. Autofokus działa bardzo szybko w dobrym świetle, ale mocno zwalnia gdy robi się ciemniej, Silnik jest cichy, ale nie bezgłośny. Pierścień ustawiania ostrości nie obraca się przy ostrzeniu, i w każdej chwili można przejść na ręczne ustawianie ostrości.
 
Podsumowując należy stwierdzić, że obiektyw jest świetnie skonstruowany i uszczelniony, ma mnóstwo użytecznych funkcji, daje znakomitą ostrość – szczególnie w centrum obrazu, jest prawie zupełnie pozbawiony aberracji chromatycznej, winietowania i dystorsji, daje miłe dla oka nieostrości, ma użyteczny zakres ogniskowych do fotografii przyrodniczej i sportowej, a autofokus pracuje bardzo dobrze w dobrym świetle. Wady są nieliczne; można do nich zaliczyć brak wewnętrznego zoomowania, niewielkie problemy z flarą przy świetle tylnym oraz wolny autofokus w słabym świetle, i spore gabaryty, ale przy takim zakresie ogniskowych i konstrukcji z metalu i szkła nie ma w tym nic dziwnego. To samo dotyczy ceny, która odzwierciedla użyteczność oraz jakość mechaniczną i optyczną obiektywu. To jeden z najlepszych zoomów w linii optyki do lustrzanek Pentax, a jego obecność w torbie posiadacza modelu Pentax K-1 wybierającego się na bezkrwawe łowy do lasu, czy na zawody sportowe jest nieomal obowiązkowa.

PENTAX HD D FA 150-450 mm f/4,5-5,6 DC AW
Specyfikacja techniczna:
Zakres wartości przysłony: od f/4,5-5,6 do f/22-27
Konstrukcja optyczna: 18 soczewek w 14 grupach
Napęd: motor Direct Current
Kąt widzenia: 16,5°-5,5°
Min. odległość fotografowania: 2 m
Średnica mocowania filtra: 86 mm
Wymiary: 95 x 241,5 mm
Waga:2 kg
Osłona przeciwsłoneczna: O-LC86
Mocowanie statywowe: O-TM80
Futerał: HS 120-270

Tekst został pierwotnie opublikowany pod adresem: http://blog.interfoto.eu/2018/06/01/obiektyw-pentax-150-450-mm-f-45-56-ed-dc-aw/





 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Edward Hartwig: Przypadek według Edwarda H.

  Rekonstrukcja rozmowy jaką w roku 1997 Iza Makiewicz-Brzezińska odbyła z gigantem polskiej fotografii – Edwardem Hartwigiem. Iza M...