poniedziałek, 12 marca 2018

Trójca Asahi z gwiazdką: SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4, SMC Pentax-A* 135 mm f/1,8, SMC Pentax-A* 200 mm f/2,8 ED

Przygotowując się do przyszłych wnikliwych testów, postanowiłem sprawdzić co dobrze zaprojektowane obiektywy z lat 80. XX wieku potrafią zdziałać na obecnych bezlusterkowcach. Wstępne wnioski są takie, że trzy obiektywy Pentaksa z profesjonalnej serii oznaczonej gwiazdką, czyli SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4, SMC Pentax-A* 135 mm f/1,8 oraz SMC Pentax-A* 200 mm f/2,8 ED, świetnie pracują na Sony A7R II.
 
SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4, przy f/1,4
Cała trójka ma klasyczną konstrukcję bez wewnętrznego ogniskowania i ostrość ustawiana jest poprzez ruch całego przedniego członu optycznego. Przy tych ogniskowych nie jest to uciążliwe; dla mnie granicą jest ogniskowa 300 mm, przy której bez wewnętrznego ogniskowania praca obiektywem jest "męcząca".

SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4

Wszystkie trzy obiektywy są mechanicznie doskonałe. Widać spójność rozwiązań oraz jednorodność i jakość budowy typową dla całej serii optyki A "z gwiazdką". A od strony właściwości optycznych obiektywy zachwycają. Projektanci umiejętnie znaleźli w nich złoty środek między dobrą, ale nie przesadzoną ostrością, wyważonym kontrastem i plastycznością obrazu oraz wysoką estetyką nieostrości.
SMC Pentax-A* 135 mm f/1,8
Dużo mówi się teraz o bokeh, czyli estetyce nieostrości obrazu, i inżynierowie konstruujący obecnie obiektywy zwracają uwagę na to, aby zastosowane rozwiązania sprzyjały generowaniu zdjęć z "ładnymi" nieostrościami. Ale w latach 80. XX wieku, kiedy jeszcze termin bokeh nie był powszechnie używany, niewielu producentów kładło nacisk na ten aspekt obrazu tworzonego przez obiektywy. Takie firmy jak Canon czy Nikon stawiały głównie na ostrość i kontrast. Na estetykę nieostrości zwracali uwagę gracze "drugoligowi" (jeśli chodzi o sprzedaż, a nie jakość sprzętu), tacy jak Minolta i właśnie Pentax.

SMC Pentax-A* 200 mm f/2,8 ED
Jeszcze parę słów o aberracji chromatycznej: dzięki zastosowaniu dwóch soczewek ze szkła ED, SMC Pentax-A* 200 mm f/2,8 ED jest świetnie pod tym względem skorygowany, ale i pozostałe dwa obiektywy radzą sobie bardzo dobrze, z lekką przewagą SMC Pentaksa-A* 85 mm f/1,4.
SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4
Poza tym, że są bardzo rzadko spotykane - szczególnie w Polsce - obiektywy serii Pentax-A* charakteryzuje taka jakość konstrukcji i uroda tworzonego obrazka, że są bardzo niebezpieczne dla osób o słabym sercu: szybciej bije, gdy się je pożycza, a boli gdy się oddaje.
SMC Pentax-A* 135 mm f/1,8
SMC Pentax-A* 200 mm /2,8 ED

SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4
SMC Pentax-A* 200 mm f/2,8 ED
SMC Pentax-A* 135 mm f/1,8
SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4
 
SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4

SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4

SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4
SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4
 
SMC Pentax-A* 135 mm f/1,8
SMC Pentax-A* 85 mm f/1,4

SMC Pentax-A* 200 mm f/2,8 ED

SMC Pentax-A* 200 mm f/2,8 ED
SMC Pentax-A* 200 mm f/2,8 ED
 
SMC Pentax-A* 200 mm f/2,8 ED

1 komentarz:

Edward Hartwig: Przypadek według Edwarda H.

  Rekonstrukcja rozmowy jaką w roku 1997 Iza Makiewicz-Brzezińska odbyła z gigantem polskiej fotografii – Edwardem Hartwigiem. Iza M...